Een goede menukaart is van groot belang in de horeca. Het draagt bij aan een hogere gastvrijheid en is een belangrijke manier om je gerechten te verkopen. Kijk daarom kritisch naar je menukaart en haal meer uit je menu met deze 6 slimme tips. Lees ze snel!
1. Houd het overzichtelijk
Gasten hebben gemiddeld iets langer dan anderhalve minuut nodig om een menukaart te bekijken. Kunnen ze jouw menu niet in deze tijd lezen? Dan is je menukaart te lang en onoverzichtelijk. Dit kan ervoor zorgen dat je gasten geen optimaal positieve ervaring hebben in jouw restaurant of bar. Daarom bestaat de vuistregel voor het samenstellen van een menukaart uit: tien voorgerechten, tien hoofdgerechten en zes desserts.
2. Gebruik aantrekkelijke beschrijvingen
De beschrijving van de menukaart zorgt ervoor dat het gerecht aantrekkelijk wordt gevonden. Een gedetailleerde beschrijving van het gerecht wekt de interesse op van de gast. Gebruik hierbij woorden die de zintuigen stimuleren zoals, ‘krokant’, ‘romig’ of ‘aromatisch’. Zeg nou zelf, een ‘romige pasta met huisgemaakte pesto’ klinkt net wat aantrekkelijker dan een doodgewone ‘pasta pesto’ toch?
3. Kies een leesbaar lettertype
Een juiste lettertype klinkt logisch, maar is heel belangrijk! Een sierlijk lettertype kan mooi ogen, maar als het niet duidelijk leest dan vinden gasten dit vervelend. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gasten de menukaart moet ontcijferen.
De grootte van het lettertype is ook van belang, want dit zorgt ervoor dat je menukaart overzichtelijk en eenvoudig te scannen is. Maak hierbij gebruik van een groter lettertype voor de naam van je gerecht en een kleiner lettertype voor de omschrijving.
4. Gebruik een slimme indeling
De indeling van je menukaart is cruciaal! Je gasten scannen namelijk de menukaart en lezen aandachtig de eerste en laatste gerechten van een gang. Op deze plekken kan je de gerechten plaatsen die je graag wilt uitlichten of waarop de meeste marge zit, want deze gerechten wil je natuurlijk graag verkopen aan je gasten.
5. Toon de allergieën
Het is gastvrij om ook allergieën op je menukaart duidelijk te vermelden. Het geeft je gast het gevoel dat je erover hebt nagedacht en er rekening mee houdt. De kans is ook een stuk kleiner dat je gast een gerecht kiest waar hij of zij allergisch voor is.
6. Kies voor een losse dessertkaart
Plaats je desserts niet op dezelfde kaart waar je de voor- en hoofdgerechten op hebt staan! Wanneer je gasten de desserts al weten, kan dit ervoor zorgen dat je gasten geen voorgerecht kiezen. Dit komt omdat ze dan verlangen naar een dessert in plaats van een voorgerecht. Geef daarom de dessertkaart aan je gasten nadat zij een voor- en hoofdgerecht hebben gehad. Hiermee vergroot je de kans dat je gasten kiezen voor een derde gang. Let hierbij wel op dat je niet té veel aparte menukaarten hebt. Een aparte menukaart, drankenkaart, wijnkaart en dessertkaart lijkt op tafel al snel op kwartetten en dat wil je niet!
Het is dus zeker de moeite waard om een keer kritisch naar je menukaart te kijken. Gebruik deze handige 6 tips en haal het maximale uit je menukaart. Zo zorg je voor meer tevreden klanten en een grotere omzet!